zondag 10 maart 2013

Gruttoweer


Voor veel buitenmensen is de eerste Grutto een teken dat de lente is begonnen. Ik heb andere ervaringen. Vorig jaar stond ik te schuilen voor een ijzige hagelbui en ontdekte onder die barre omstandigheden m’n eerste Grutto 2012 in de Steenwaard (zie: Zwart-Wit). Maandag de 4de kruiste een groepje van zeven Grutto’s laag over het Tetwijksepad naar het noordoosten. Toegegeven, er zat die dag lente in het licht, maar de wind blies nog onmiskenbaar winter. Guur weer hoeft dus bepaalt geen reden te zijn om niet op zoek te gaan naar Grutto’s aan de grond. Ik hoefde niet eens door te fietsen naar de polder of de Lek. Al bij de Oosterlaakplas, nog in de bebouwde kom van Houten, kon ik in de remmen knijpen. Weliswaar een beetje sneaky en foeragerend tussen de Wilde eenden op de slikranden, maar ze waren er wel:


De oostenwind waait akelig hard over de openheid van de Rietplas en ik ben weer eens in m'n nopjes met een wind- en waterdichte, gewatteerde buitenbroek. In de luwte van het huis aan de Beusichemseweg is het wat eenvoudiger om op korte afstand te genieten van de activiteit van de vogels voor me. Alhoewel; bondige teksten op de borden in de tuin achter me wijzen me wel erg nadrukkelijk op de onbetrouwbaarheid van onze gemeente en DURA-Vermeer. Het is een wat ongemakkelijk en weinig natuurlijk decor waarin ik me bevind. Verbaasde blikken van dik ingepakte zondagse wandelaars zijn m’n deel. De vogels hebben het gewoon druk. Ze moeten flink bunkeren om aan te sterken na de trek. Of, meer waarschijnlijk, voor het traject dat ze nog voor de boeg hebben. Determinatie is in het voorseizoen niet altijd even makkelijk, maar beide Grutto's hebben kenmerken van de IJslandse ondersoort (L. limosa islandica) en die hebben nog een oversteekje van Noordzee en een stuk Atlantische oceaan voor de boeg. Zulke IJslanders zullen wel minder moeite hebben met dit weer dan de doorsnee Nederlander. Ze zouden het best wel eens een ideaal "gruttoweertje" kunnen vinden.


Op Google+ (zie de link in de kolom naast dit blog: klik "foto's" en selecteer het album) heb ik een "openbaar" album “Weidevogels 2013” aangemaakt, dat ik in de loop van het a.s. seizoen zal proberen te vullen met opnames van weidevogels die de moeite waard zijn om te delen op het www. Kom eens kijken.

2 opmerkingen:

  1. A superb shot of the 'Blackwit ' Sjerp.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Roy.
      I am looking forward to start with a new season full of activities concerning the protection of this gracefull species. Sjerp

      Verwijderen