donderdag 21 februari 2013

Gebroederlijk


Je moet regelmatig en in het goede seizoen in de polder komen wil je de gelegenheid krijgen een Slechtvalk echt goed te bekijken. Meestal zitten ze ver in de openheid van de polder, laag op een hoopje slootvuil uit te kijken of uit te buiken. Maar je kunt natuurlijk ook geluk hebben. Zo had ik op 9 januari 2005 van dichtbij een vrouwtje in het beeld van m’n telescoop. Ze zat niet ver van het Tetwijkse fietspad een juist gevangen Smient te plukken; over een foto hoefde ik toen niet na te denken, alleen maar kijken. Vandaag ging het anders. 

Over de Achterdijk nader ik de spoorwegovergang als de spoorbomen dichtgaan. Naast me stopt een jager met twee honden aan boord. We groeten elkaar vriendelijk; buitenmannen onder elkaar, wil ik maar zeggen. Aan de overkant van de lijn, in de luwte van de boomgaard, zit een dicht opeen gepakte groep ganzen die mijn aandacht trekt. Juist als de bomen opengaan komt een Slechtvalk laag en in een afremmende vlucht uit de lucht vallen en gaat op een heiningpaal zitten. Glibberend over de bevroren gier parkeer ik de fiets en zet mijn telescoop op het statief. Wanneer ik mijn, door de uitermate koude oostenwind, betraande oog achter het oculair heb ik geplaatst blijk ik twee Slechtvalken in beeld te hebben. Qua formaat lijken het beide mannetjes te zijn. Bruine randjes aan de vleugeldekveren en in de staart duiden op 2de kalenderjaar. Zouden het broertjes zijn die nog een winterseizoen samen optrekken?
 
21-02-13 Polder-Blokhoven; Twee mannetjes Slechtvalken; 2de kalenderjaar

De ganzen zijn inmiddels opgeschrikt. Er loopt een buurtbewoner met een argwanend hondje door m’n beeld. De valken blijven gelukkig zitten. Wanneer hij na een aarzelend praatje zijn weg vervolgt steek ik het spoor over om wat meer opnames te maken. De verste vogel is inmiddels gevlogen. Ik schiet een lange serie van het nog aanwezige mannetje, dat voortdurend naar alle zijden zijn omgeving in de gaten houdt. Even gaat zijn kop op en neer om iets te peilen; is het die eenzame Kievit die met rugwind hoog over komt? Maar de valk vliegt met indrukwekkende snelheid laag en parallel aan het spoor naar het Noorden, de Kievit negerend. Hij heeft iets gezien wat ik kennelijk gemist heb. Maar ik heb dan ook geen valkenogen.

Slechtvalk; Speurend

Slechtvalk; "Iets" gezien en alert

Slechtvalk; Er op af !

Technisch zat ik op de rand van wat er met digiscopen mogelijk is, matig licht en een harde wind. Pas thuis zie ik op de monitor dat beide vogels geringd zijn. De codes zijn niet te lezen. Even is er de twijfel: Had ik dan toch eerst beter moeten kijken i.p.v. te fotograferen? Dan had ik misschien zeker kunnen weten of het twee broertjes betrof. Maar ook in het veld zou de code niet te lezen zijn geweest. Beide vogels keek ik immers op de rug. Bovendien; ik ben nog nooit speciaal voor een foto op pad gegaan. En dan mag je erg blij zijn met zo’n geboden en genomen buitenkans.

Slechtvalk; 2de kalenderjaar, met kleurring.

Meer weten over roofvogels in polder Blokhoven? In het meest recente jaarverslag van de Werkgroep Wintervogels Blokhoven (klik: HIER) lees je over aantallen en trends van Buizerd, Torenvalk én Slechtvalk over de jaren 2005 - 2012.


3 opmerkingen:

  1. Hai Sjerp,

    Fotograaf ipv vogelaar dit keer. Soms moet het gewoon eens en als je niet had gevogeld, kon je deze foto's ook niet maken, toch?! Het is wel fantastisch, twee slechtvalken bij elkaar. De actiefoto's vind ik wel erg goed gelukt door de telescoop, knap. Natuurlijk jammer van de ringen die je niet hebt kunnen lezen maar ook dat hoort bij vogelen. Je geniet er niet minder om. Buiten zijn met alle verrassingen op je pad en in de lucht blijft heerlijk!

    Groet,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. You were very fortunate to find not just one but two Peregrine perching Sjerp. Good shots.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Roy. This was one of my better moments with this species indeed. Usually they keep much more distance. But even now I had to stress the limits of what is feasible with digiscoping. I was very happy with the opportunity and with the results.
      Sjerp

      Verwijderen