donderdag 21 juni 2012

Kranen

We waren ver van huis, tussen de Hondsrug en Buinerveen in een ongekende ruimte waar het on- Nederlands stil is. Voor zolang het duurt want er wordt aan dit land nog niet voldoende verdiend: (Buinerveen-tegen-windmolenpark). Het bord langs de weg verbiedt harder te rijden dan 30km maar het profiel van de weg is zo scheef en het wegdek zo slecht dat je het wel uit je hoofd laat om hier een overtreding te begaan. Vogels waren er minder dan ik had verwacht maar toch: Gele kwikstaarten, Rietgorzen, Graspiepers, jagende Bruine kieken (de grauwe hebben we gemist). De zang van Veldleeuweriken was niet van de lucht! En dan het geruststellende geluid van een Kwartel; ’t kun minder” zeggen ze hier. In het verre oosten vang ik de vlucht van een viertal grote vogels in mijn kijker. Trage vleugelslag lange nekken. Laag en traag komen ze steeds dichter bij en na een aarzelende zoekvlucht landen ze juist buiten ons blikveld, maar onderweg heb ik ze al thuis kunnen brengen: Kraanvogels. Voorzichtig rijd ik de auto een stukje over de weg hun kant op wetende dat deze soort erg schuw is; "op elke veer een oog heeft" wordt wel van ze beweerd. Ongezien kan ik uitstappen en van achter de auto de vogels goed bekijken en zelfs een paar foto’s maken. Ik kom er niet helemaal uit of het een gezinnetje betreft. In elk geval zijn er twee vogels in volwassen kleed. De twee andere exemplaren hebben meer bruin op hun mantelveren (suggereert jonge vogel) maar ook iets rood op hun kop. Vogels van vorig jaar? Het feestje wordt verstoord door twee in hun auto patrouillerende jagers die de vogels het luchtruim laten kiezen.

21-06-2012: Alerte Kraanvogel; Buinerveen

21-06-2012: Vier Kraanvogels; Buinerveen

 “Mythische vogels die symbool staan voor een lang leven, vol geluk, hoop en voorspoed” zo besluit het artikel in het Dagblad van het Noorden over broedende Kraanvogels in het Dwingelderveld en dat ik juist vanmiddag van m’n ouders had mee gekregen. Zie:  Kaanvogels-Dwingelderveld.
 Alle teksten en foto's ©Sjerp M. Weima 2012

1 opmerking: