maandag 30 april 2012

Feestelijk

Oldtimers vliegen boven de polder, na een dag die nog steeds prachtig is. Eindelijk lente en dat willen we weten ook. Oranje en luchtig uitgedost stalde Nederland z’n oude spullen uit op kramen, tafels of een kleedje op het gras. De dag kon worden afgesloten met een “opgeruimd staat netjes” of “toch maar die leuke knuffel meegenomen want hij was maar € 0.50”. Zo’n gratis extra vrije dag is al mooi meegenomen, maar dan ook nog zulk weer.
Op deze dag volgt een uitgelezen avond om, voor ’t eerst zonder jas (!!), op Jan’s land in de polder te struinen. Ik speur naar een nest van tureluur maar stoot een eend van haar nest. Een paar seconden heb ik nodig, om het lichtblauw in de vleugel van de wegvliegende eend te combineren met het kleinere formaat van de eieren tot Slobeend !! Er hing al wat langer een paartje rond en nu bingo: Het was al een paar jaar geleden dat ik voor ’t eerst een legsel van deze kritische weidevogelsoort hier trof (voor een eerder polderblog over deze soort klik: HIER ).
30-04-2012: Legsel van Slobeend.
Nagenietend achter m’n telescoop valt m’n blik op een verdacht alert loerende Gruttoman die koers zet naar de rand van perceel 2, waar hij op z’n huid wordt gezeten door een Kievit die daar in de buurt een legsel heeft dat op uitkomen staat. Maar de broedse Grutto is vastberaden en probeert het vanaf de andere kant van het perceel en schuift uiteindelijk tussen het gras. Het vinden van het nest kost deze keer weinig moeite; een prachtig viertal. Het is me al vaker opgevallen dat mannelijke weidevogels minder voorzichtig zijn dan hun partners. (Thuis zie ik aan de hand van de GPS-gegevens erbij wat ik buiten al dacht: het nest ligt op nagenoeg dezelfde plek als het legsels dat hier in 2009 door een gepensioneerde loonwerker werd gevonden; maar daarover later misschien nog eens meer). Achter me klinkt het gepiep van Graspiepers. Twee exemplaren zitten met nestmateriaal (of is het toch voer?) in hun bek op de heining. Wegwezen, ik zit in de weg.


30-04-2012: Graspieper met nestmateriaal (of voer?)
Het beste nieuws van deze avond komt van Jan: Hij heeft Gruttokuikens gezien in en rond het al op 7 april door Siebe gevonden nest. Ik ga de stokken weghalen en neem een foto van het lege nest. Op de bodem zijn de schilfers van de eierdoppen duidelijk te zien en bevestigen dat het legsel inderdaad succesvol werd uitgebroed. Het zou zonder de beschermende heiningdraden die door Jan rond het nest werden geplaatst zeker door koeienpoten zijn vertrapt. Deze kuikens hebben daardoor een hele mooie vroege start kunnen maken. Ondertussen lukt het om nog vier Kievitlegsels tussen de stokken te krijgen.
Het vuurwerk boven de Kooikersplas is vanavond extra spectaculair en feestelijk.

30-04-2012: Succesvol uitgebroed Grutto legsel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten